ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА МОДИФІКАЦІЇ СІМЕЙНОГО РОМАНУ ЯК ОЗНАКИ ГЕНЕЗИСУ Й ЕВОЛЮЦІЇ ЖАНРУ

  • Оксана Олександрівна Румянцева-Лахтіна Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.
Ключові слова: сімейний роман, трансформації/модифікації жанру, жанрове ядро, патерн

Анотація

У статті розглянуто проблему становлення й розвитку жанру сімейного роману, його траснсформації й модифікації з метою окреслення сімейного роману як окремого жанру в літературознавстві. Актуальність проблеми полягяє в тому, що в останні десятиліття жанр сімейного роману набуває популярності у світовій і вітчизняній літературі, тому й потребує широкого дискурсивного функціонування.

Дослідження спирається на ідеї зарубіжних науковців К. Делл, Ї. Л. Ру, які пропонують розглядати сімейний роман як окремий жанр у процесі становлення й розвитку літературних жанрів і визначають провідну функцію сімейного роману для суспільства, а також на наукові розвідки вітчизняних учених-літературознавців (Т. Бовсунівської, Н. Копистянської, Т. Кушнірової).

У статті зазначено, що роман – це жанр, який постійно розвивається й еволюціонує, тому й набуває жанрових трансформацій і модифікацій залежно від історичної епохи, літературного напряму, концепції автора, соціальності літератури тощо, але незалежно від вищезазначених чинників є зображенням людини як приватної особи в різноманітних вимірах її буття.

Спираючись на роботу Т. Бовсунівської, де визначено трансформації/модифікації жанру роману, здійснено спробу розглянути трансформації/модифікації сімейного роману. Сімейний роман трансформується і набуває рис соціально-психологічного роману, історичного роману, роману кар’єри тощо й утворює жанрово-змістове ядро: розповідь про людину, її становлення в колі родини, формування світогляду на тлі сімейних конфліктів і суспільних колізій тощо. Модифікації сімейного роману запропоновано розглядати за принципом патерну. Патерном може бути сімейний роман, що траснсформувався в окремий жанр, тому утворює жанрові модифікації у вигляді субжанрів, якими можуть бути сімейна сага, сімейна хроніка, роман поколінь, роман виховання, роман-ріка та інші модифікації, що мають спільне жанрово-змістове ядро – розповідь про особистість і її становлення в колі сім’ї.

Біографія автора

Оксана Олександрівна Румянцева-Лахтіна, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди.

здобувачка ступеня доктора філософії кафедри української літератури та журналістики імені професора Леоніда Ушкалова Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.

Посилання

Алламуратова А., Алламуратова Г. К вопросу о жанре семейного романа. Молодой ученый. 2014. № 4. С. 1187–1189. URL: https://moluch.ru/archive/63/9724.

Бовсунівська Т. Жанрові модифікації сучасного роману. Харків: «Діса плюс», 2015. 324 с.

Власенко Н. Моделі жанротворення і матриці текстопородження: взаємовизначення в інтердискурсі роману доби традиціоналізму. Від бароко до постмодернізму. Дніпропетровськ: ДНУ, 2013. Вип. ХVІІІ. Т. 1. С. 23.

Копыстянская Н. Жанровые модификации в чешской литературе. Львов: Вища школа, 1978. 290 с.

Кушнірова, Т. Проблемні питання типології роману в літературознавстві. Наукові виклади. Літературознавство. 2011. № 1. С. 53–57.

Ман Поль де. Слепота и прозрение. Статьи о риторике современной критики. СПб.: Гуманитарная академія, 2002. С.75.

Никольский Е. К вопросу о специфике жанра – семейной хроники и его зарождении в русской классической литературе. Вопрос языка и литературы в современных исследованиях: Кирилло-Мефодиевские чтения. Москва. 2009. С. 314–320.

Dell, Kerstin. The Family Novel in North America from Post – war to Post – Millennium: A study in Genre. 2005. URL: http://ubt/opus.hbz-nrw.de/volltexte/2005/330/pdf/diss_dell.pdf.

Ru Yi-Ling. The family Novel. Toward a generic definition. Peter Lang Publishing Inc. NewYork. 1992. 215 p.

Опубліковано
2022-01-28
Розділ
Статті