ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА МОДИФІКАЦІЇ СІМЕЙНОГО РОМАНУ ЯК ОЗНАКИ ГЕНЕЗИСУ Й ЕВОЛЮЦІЇ ЖАНРУ
Анотація
У статті розглянуто проблему становлення й розвитку жанру сімейного роману, його траснсформації й модифікації з метою окреслення сімейного роману як окремого жанру в літературознавстві. Актуальність проблеми полягяє в тому, що в останні десятиліття жанр сімейного роману набуває популярності у світовій і вітчизняній літературі, тому й потребує широкого дискурсивного функціонування.
Дослідження спирається на ідеї зарубіжних науковців К. Делл, Ї. Л. Ру, які пропонують розглядати сімейний роман як окремий жанр у процесі становлення й розвитку літературних жанрів і визначають провідну функцію сімейного роману для суспільства, а також на наукові розвідки вітчизняних учених-літературознавців (Т. Бовсунівської, Н. Копистянської, Т. Кушнірової).
У статті зазначено, що роман – це жанр, який постійно розвивається й еволюціонує, тому й набуває жанрових трансформацій і модифікацій залежно від історичної епохи, літературного напряму, концепції автора, соціальності літератури тощо, але незалежно від вищезазначених чинників є зображенням людини як приватної особи в різноманітних вимірах її буття.
Спираючись на роботу Т. Бовсунівської, де визначено трансформації/модифікації жанру роману, здійснено спробу розглянути трансформації/модифікації сімейного роману. Сімейний роман трансформується і набуває рис соціально-психологічного роману, історичного роману, роману кар’єри тощо й утворює жанрово-змістове ядро: розповідь про людину, її становлення в колі родини, формування світогляду на тлі сімейних конфліктів і суспільних колізій тощо. Модифікації сімейного роману запропоновано розглядати за принципом патерну. Патерном може бути сімейний роман, що траснсформувався в окремий жанр, тому утворює жанрові модифікації у вигляді субжанрів, якими можуть бути сімейна сага, сімейна хроніка, роман поколінь, роман виховання, роман-ріка та інші модифікації, що мають спільне жанрово-змістове ядро – розповідь про особистість і її становлення в колі сім’ї.
Посилання
Алламуратова А., Алламуратова Г. К вопросу о жанре семейного романа. Молодой ученый. 2014. № 4. С. 1187–1189. URL: https://moluch.ru/archive/63/9724.
Бовсунівська Т. Жанрові модифікації сучасного роману. Харків: «Діса плюс», 2015. 324 с.
Власенко Н. Моделі жанротворення і матриці текстопородження: взаємовизначення в інтердискурсі роману доби традиціоналізму. Від бароко до постмодернізму. Дніпропетровськ: ДНУ, 2013. Вип. ХVІІІ. Т. 1. С. 23.
Копыстянская Н. Жанровые модификации в чешской литературе. Львов: Вища школа, 1978. 290 с.
Кушнірова, Т. Проблемні питання типології роману в літературознавстві. Наукові виклади. Літературознавство. 2011. № 1. С. 53–57.
Ман Поль де. Слепота и прозрение. Статьи о риторике современной критики. СПб.: Гуманитарная академія, 2002. С.75.
Никольский Е. К вопросу о специфике жанра – семейной хроники и его зарождении в русской классической литературе. Вопрос языка и литературы в современных исследованиях: Кирилло-Мефодиевские чтения. Москва. 2009. С. 314–320.
Dell, Kerstin. The Family Novel in North America from Post – war to Post – Millennium: A study in Genre. 2005. URL: http://ubt/opus.hbz-nrw.de/volltexte/2005/330/pdf/diss_dell.pdf.
Ru Yi-Ling. The family Novel. Toward a generic definition. Peter Lang Publishing Inc. NewYork. 1992. 215 p.